Projektarbete makt (3)

Sen sist: 

Började strax efter förra blogginlägget att fundera på en idé till en målning som kändes intressant att göra. Det grundade sig nog främst i en plötslig tanke om en ny infallsvinkel på detta med makt i relationer. Jag tänkte på detta med hur jag tar mig an min omgivning. Vilken makt jag ger mig själv i förhållande till det jag har runtomkring mig. Fick en plötslig ingivelse att måla en stad. Med mig i. Jag som på olika sätt tar mig an staden. Så för att jobba med något så satte jag igång med detta och det har sedan blivit det som jag fokuserat på nu en tid.

I mitt förra blogginlägg var jag rätt nere och vilsen kring vad det var jag ville göra. Jag kunde inte hitta någon mening i mitt arbete och visste inte riktigt vart jag var påväg. Kan inte påstå att jag till fullo vet det nu heller, men har i alla fall jobbat och producerat något som på ett eller annat sätt har inspirerats av hela den här processen. Kan inte riktigt motivera hur det faktiskt har med min infallsvinkel på makt att göra, men tänker att det nog visar sig och kanske även uppenbarar sig i diskussionerna på handledningen.

Såhär har i alla fall processen kring min målade bild sett ut:
(med ursäkt för kass bildkvalité, som inte riktigt gör målningen rättvisa)


1. skissade fram idé och layout


2. skissade upp motivet 


3. målade 


4. jobbade med detaljer 


detaljbilder:





Och som nämnt har jag enbart målat in mig själv i bilden: 





Det jag har inspirerats av är en bild från nätet men även ett eget verk som jag gjorde under verkstadsveckan. Det var ett symaskinsbroderi som var "operfekt" till sin karaktär, vilket jag tyckte var lite roligt. Så målningen är inte perfekt i sitt avbildande utan strävar snarare efter att ge en slags illusion av det gestaltade. Jag har dock främst haft roligt och hittat tillbaka till det positiva i att skapa, vilket jag i nuläget tyckte var viktigt i detta arbete, för det har varit rätt tufft de senaste veckorna. 

Min inspiration: 





Jag tänkte mycket på hur jag skulle kunna väva in olika delar av min process i bilden och beslöt mig sedan för att ta fasta på text. Har under den här tiden som arbetet pågått skrivit "känslodagbok" som handlar främst om relationen till mig själv och till andra. Den finns delar om självkänsla, tacksamhet, otillräcklighet och kärlek. Så jag bestämde mig för att placera in detta i min målning. Så i bilden hittar man textremsor från detta. Jag tänker att jag även ska skriva in en del saker från bloggen. Bilden blir som en gestaltning av hela denna processen och allt den har handlat om.
(alla dessa bilder har nu hamnat uppochner, men tror man förstår ändå)







Ta mig vidare: 

Jag känner att jag inte riktigt är klar med bilden ännu. Det är en del detaljer som saknas, text och färg. Så ska jobba lite mer med det. Men efter det vet jag inte just nu. Har fortfarande inte riktigt koll på vad mitt slutarbete ska vara. Ska det vara denna bilden? En ny bild? Bara text? Har ingen aning. Ska kika en gång till på min tankekarta och fundera lite kring vart det är jag vill komma i mina tankar kring arbetet. Känns i alla fall som att läget är lite mer under kontroll än under tidigare veckor. Lite stress dock för man ska ju typ vara klar snart. Men det ordnar sig nog.

(Julia, du kommer säkerligen läsa detta, så vill bara säga tack för fin respons på förra inlägget! Hjälpte otroligt mycket att höra lite peppande och lugnande ord i mitt dåvarande deppiga och miserabla tillstånd. Kändes skönt att höra att det skulle ordna sig! Supertack!)











Kommentarer

  1. Wow! Jag skall erkänna att när jag först började läsa ditt inlägg tänkte jag att, oj nu lägger hon om inriktningen 6 dagar innan arbetet skall vara klart, hur skall hon hinna? (själv arbetar jag extremt långsamt). Insåg sedan att du arbetat med det ett bra tag och vilken bild!
    En roligt twist på din ursprungliga tanke kring självporträtt och jag gillar att du väljer att ta med utdrag från din känslo-dagbok i målningen, vilket ger verket ytterligare en dimension. Du har dokumenterat arbetet med tavlan både genom bilder och genom skrift, vilket gör det intressant samt lätt för läsaren att följa processen.
    Är nyfiken på om du har haft någon tanke kring urvalet av de textdelar som du valt att ta med i målningen? Har du valt textstycken på måfå eller finns det en tanke kring de rader du har valt? Är medveten om att du har funderat mycket om makt i ditt möte med andra och med din omgivning, men har meningarna även någon annat gemensam tematik, eller är de mer särskilda från varandra och visar mer på vidden av alla de tankar som har dykt upp?
    Att du har valt att också porträttera dig själv i olika ”vardagliga” positioner (du sitter på ett fik, promenerar längs med gatan etc.) tycker jag är intressant. Det ger mig många tankar och associationer till att maktstrukturerna finns i de allra minsta detaljerna, och är närvarande i allt vi gör.
    Att du är alla människor samtidigt tolkar jag också som ett budskap att vi alla är sammanlänkade, beroende på händelser i livet som vi inte alltid kan kontrollera kan du lika gärna hamna sittandes på en uteservering eller på gatan med ryggen mot en container.
    Du skriver att du inte har bestämt dig för vad du skall välja att visa på presentationen. Jag tolkar detta som att du fortfarande undersöker och hittar intressanta tankebanor och idéer medan du arbetar, vilket är fantastiskt. Många gånger kan det vara lätt att bara fokusera på att avsluta och fullborda verket och skjuta nya tankar åt sidan men du lyckas hålla din process levande.
    Jag upplever inte att det faktum att du inte vet exakt vad slutprodukten kommer att bli (eller bör bli) som något problem. Du verkar ha hittat både inspiration och skaparglädje, vilket du också skriver i din blogg. Det känns att du har läget under kontroll.
    Oavsätt vad du beslutar dig för att presentera, om det blir den här bilden, endast text, en annan bild så väntar jag med spänning och intresse.

    SvaraRadera
  2. En koppling till makt/relationer/omgivning som jag får när jag ser din målning är just att alla personerna är du och att du har vävt in stycken från din känslodagbok. Att liksom ge sig själv makt/tillåta sig själv att ta plats. Det jag tolkar in i bilden är att du har fyllt rummet (gatan i det här fallet) med olika delar av dig själv och typ skapar en egen värld för dig själv där allt får finnas. Det tänker jag går ihop med den infallsvinkeln du skriver om med makt i relationer och hur du tar dig an din omgivning.

    Du skriver att du är osäker på om det är den här målningen som är ditt slutarbete. Du har ju jobbat med text i själva bilden, om det kanske är något som du vill jobba vidare med som komplement till målningen. Annars tycker jag att målningen är såpass stark i sig själv (verkligen jättebra) så då tänker jag att du ändå ~har råd~, rent tidsmässigt, att testa och känna efter om det finns något du vill utveckla eller jobba vidare på.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg