Projektarbete MAKT (1)


Start:

Jag har funderat mycket på hur jag ska ta mig an detta arbete gällande tematiken "makt". Det är ett brett begrepp som ger utrymme för många olika ingångar. Jag började med att göra en tankekarta för att fånga upp mina första tankar kring detta och försöka ta fasta på vad jag finner intressant att arbeta kring. Såhär kom den att se ut:





Jag insåg att jag angriper temat på ett väldigt personligt plan och mina tankar tar avstamp från pågående dilemman och diskussioner som ärnärvarande hos mig i min vardag och min dagliga tankeverksamhet. Jag tänker att det är där jag måste börja och inte tvinga mig till en ingång som inte intresserar mig eller väcker känslor hos mig. Med denna tankekarta fick jag en inblick i vad jag tycker är intressant, med hjälp av att se vilka "grenar" jag spann vidare på och hur tankegången utvecklades. Så de ingångar som är till höger i tankekartan, gällande ämnen om makt över sig själv, över andra, det personliga, makt i relationer osv., är det jag tar fasta på. 


Djupare förståelse och inspiration:

För att få en stadigare grund att stå på gällande begreppet "makt" gjorde jag en sökning på synonymer till ordet. Listan syns i bilden ovan men exempel är: herravälde, auktoritet, styre, ledning och förmåga.(Synonymer.se)
  
Vidare sökte jag även på ordet och läste lite artiklar och sådant. Denna fösta artikel handlar om makt i ett ledarskap. Hur det kan ta sig olika uttryck och vilka ledarsida som är bäst lämpade. Artikeln behandlar mestadels makt i frågan om chef-anställd-realtion på företag men kom ändå med lite intressanta tankar: "Att leda är att påverka och vägleda både handlingar och åsikter" (Artikel 1

Nästa artikel som jag fann givande var en som belyser två författares syn på makt, Niccolò Machiavelli och Keltner, där den förstnämnde menar på att makt i sin essens är något som är påtvingat, inkluderande våld och hänsynslöshet medan Keltner menar på att makt är något som växer fram, något en får och förtjänar av andra. Författaren till artikeln skriver såhär: "Även om Keltner betonar att hans bok inte handlar om ledarskap och att makt inte finns inom oss utan uppstår i mellanmänskliga relationer, så tänker jag att makt á la Keltner i hög grad handlar om ledarskap och har sin grund i det intrapersonella. I min relation till mig själv. I min förmåga att på ett närande sätt leda mig själv i relation till andra. I självledarskapet. Med ett medvetet självledarskap kan vi ta makten över våra egna liv. Om något inte är som vi önskar kan vi antingen ändra på förutsättningarna alternativt förhålla oss annorlunda för att må bra."(Artikel 2)Jag har själv markerat det del i stycket som jag fann givande och vilket jag tog fasta på i min fortsatta tankegång.     


Jag hittade ett väldigt intressant radioprogram från P6 som behandlar makt i relationer. De pratade bland annat om hur känslor är ett maktmedel och hur den som är mer känslomässigt engagerad i en relation är i underläge när det kommer till vem som har makten i relationen. Även om hur olika förutsättningar i en relation påverkar makten i relationen. De nämner som exempel hur studentlivet och arbetslivet har olika begränsningar när det kommer till att passa tider och spontanitet och frihet. De tar även upp förutsättningar kring tex. bostadssituation i en relation mellan två studenter. Att den som exempelvis har en egen bostad har mer makt än den som bor i en studentkorridor. 
De samtalar även kring hur det kan uppfattas att en person i en relation är  i underläge ifall denne blir beroende eller behövande av den andra i relationen. Att det av någon anledning är tabubelagt i samhället. Men att det samtidigt kan vara en god känsla att känna sig behövd och att det blir en slags förankring i att känna ett behov av någon. (P6)    


Ta mig vidare:

Många av de ämnen som detta radioavsnitt berör är saker som finner intressanta och som jag vill spinna vidare på på något sätt. Makt i relationer. Sitt eget förhållande till relationer och lite sådant. Jag har en kort roman som jag läste för ett tag sedan som jag nog ska bläddra i igen som handlar om en relation där mannen i förhållandet har makten och styr förhållandet efter sitt eget tycke och sina behov. Den heter "Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek" av Lena Andersson. Kanske kan jag finna inspiration från den. Vet att när jag läste den strök under många meningar och stycken som tilltalade mig. 

Vet inte ännu vad jag vill arbeta med för medium. Men tänker att det får reda ut sig under processen gång. Jag tänker spontant på att bara jobba med små självporträtt för att hela tiden ha något löpande, så minst ett om dagen. Vet med mig att det kan hjälpa mig i min process att komma igång. Funderar på ord. Meningar. Kanske illustrera det. Har införskaffat en anteckningsbok som jag tänker får vara med under processen som jag kan skriva ner tankar och noteringar som dyker upp längst vägen. Kanske saker jag hör någon säga eller saker jag läser. 

Jag känner att jag inte vill stressa upp mig inför slutresultatet utan låta processen få leda arbetet och se vart det sedan hamnar. Att jag nu i början samlar på mig tankar och idéer och material som är av intresse och ser vart det leder. 

Känner att detta är mitt ledord just nu: relationer 





Kommentarer

  1. Jag tycker det är väldigt intressant hur du resonerar kring makt och en fråga som kommer upp i mitt huvud är, hur bildas makt i skolan? Är det en tillskriven egenskap, tillskrivs den av kollegor eller bidrar både elever och lärare till makt i relation till varandra? Det är intressanta aspekter som kan hjälpa till att reda ut hur vi som lärare ska bete oss i relation till elever och kollegor och hade varit väldigt intressant att läsa om i en rapport, då maktförhållandena mellan lärare och elev är så komplexa.
    När du sedan skriver om att du ska göra självporträtt för att få igång din process tänker jag genast på kopplingen till jaget och makten i självförverkligandet. Får jag mer makt över mig själv, mina tankar, mina egenskaper, min person, om jag lär mig att teckna mig själv utifrån olika känslor och tekniker. Kan vi genom konst och självporträtt lära känna oss själva och tilldela oss den makt vi behöver och förtjänar?
    Jag fick också en idé om att genom att teckna sig själv eller andra blir de en del av mitt muskelminne och blir på så sätt inpräntat i mina fingrar. Personerna blir också till erfarenheter i mitt minne som i sin tur hjälper mig att teckna av någon annans egenskaper. Kedjan av erfarenheter och att lära känna människor genom att teckna.
    Jag kom och tänka på konstnärer som Helene Schjerfbeck och Paula Modersohn-Becker när jag läste ditt inlägg och dessa kanske kan bidra med någon typ av inspiration. Deras sätt att måla porträtt tycker jag är väldigt fascinerande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg