Ordens status


Kladda, rita, teckna, skissa, kludda. 

-hur relaterar jag själv till dessa ord? 
-när använder jag vad? 
-vad har orden för status? 

Jag finner mig ha använt alla orden i något sammanhang, även om vissa används mer frekvent än andra. Valet av ord hänger samman med min egna uppfattning om värdet och kvalitén i det jag hållet på med.  Valet av ord sänder en signal om hur arbetet ska uppfattas både av mig själv och andra. När jag vill ursäkta mitt arbete tenderar jag främst använda orden "kladda" och "rita" eller "skissa" i vissa fall. Även "kludda" skulle inkluderar i detta, men finner det sällan i mitt vokabulär. Jag skulle därmed anse att dessa ord har en lägre status än de övriga, åtminstone i mitt bruk av dem. Dock kan "skissa" i många fall vandra från ett lågstatusord till aningen högre nivåer där både ordet och det praktiska arbetet används som ett medel för vidare seriöst arbete. När jag själv tar mitt arbete på allvar och vill visa att andra också bör göra det använder jag ordet "teckna". Det klingar med en aningen mer allvarsam ton och vittnar om en förmåga att behärska det uttalade. Detta ord skulle jag anse har mest status av de ovan uppradade, baserat på detta. 


Att vara "i" 

Att vara "i" någonting tänker jag mig handlar om en förnimmelse av att vara i nuet. En sinnesro som grundar sig i den händelse som pågår, ett arbete eller en tanke. Jag tänker mig att det även handlar om förmågan att fokusera på en viss syssla, att ha ett begränsat medvetande och vara avskärmad från det som pågår runt omkring en.


--------------------------------------------------------------------




 








           

Kommentarer

Populära inlägg